هنرمندی که بدون اجازه دیوارهای شهر را بوم نقاشی خود میکند
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۰۵۳۰
اسم هنر من گرافیتی است. من بیاجازه این کار را انجام میدهم، و از این کار اصلاً شرمنده نیستم؛ این بخشی از نوشتار کتاب «بنکسی» به نویسندگی و تصویرگری «فاستو گیلبرتی» است که از سوی انتشارات نظر منتشر شد.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فرهنگی ایران اکونومیست، کتاب بنکسی به نویسندگی و تصویرگری فاستو گیلبرتی با ترجمه فاطمه کاوندی در 48 صفحه با قطع خشتی کوچک روانه بازار نشر شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بخشی از کتاب آمده است: «نگران نباشید، من سارق نیستم!من هنرمندم. برایم هیچ چیز هیجانانگیزتر از کشیدن یک نقاشی جایی که هیچکس توقعش را ندارد نیست! من در خیابانها روی دیوار ساختمانها، داخل خانهها و زیر پلها، نقاشی میکشم. اسم هنر من گرافیتی است. من بیاجازه این کار را انجام میدهم، و از این کار اصلاً شرمنده نیستم.»
این کتاب داستانی الهامبخش درباره یکی از معروفترین و احتمالاً بحثبرانگیزترین هنرمندان معاصر جهان است.
Playback Rates 0.5x1x1.25x1.5x2x Rewind 10 Seconds Next Up Live 00:00 00:00 00:41 Chromecast Closed Captions Settings Fullscreenبنکسی نام مستعار یک گرافیتی کار، فعال سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است که آثار وی با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابانها و بر روی دیوارها یا پلها نقش بستهاند.
وی در آثارش اغلب به درد و اندوه مهاجران و آوارگان می پردازد. آثار این هنرمند در سال ۱۹۹۳ به تدریج روی دیوارها و قطارها ظاهر شدند و تا سال ۲۰۰۱ هنر وی در جای جای انگلستان شروع به خودنمایی کرد. بنکسی امضای خودش را داشت به طوری که آثارش به راحتی از آثار سایر هنرمندان سبک گرافیتی قابل تشخیص و تمایز بودند.
آثار این هنرمند اکنون بر دیوارهای بسیاری از شهرها نقش بسته و با هنر خیابانیاش بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی روز را به چالش میکشد و هدف اصلی او اعتراض است.
هنر خیابانی به آثار هنری گفته میشود که در مقابل هنر کلاسیک و هنر موزهای و گالری قرار دارد. گرافیتی تنها بخشی از هنر خیابانی است و این هنر شامل زیرمجموعه وسیعی میشود.
نقاشیهای دیواری این هنرمند بیشتر به موضوعهایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته شده است.
یکی از نکات جالب در آثار بنکسی توجه به حیواناتی مثل موش و میمون است که سمبل مبارزه با سرمایهداری هستند. تا کنون بارها نقاشیهای این هنرمند از روی دیوار جدا و به قیمت صدها هزار پوند فروخته شده است.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: هنر معاصر ، هنرهای تجسمی ، کتاب
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: هنر معاصر هنرهای تجسمی کتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«نیستوَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت میگیرد
راضیه نسبی هنرمند عکاس که نمایشگاه «نیستوَش» او عصر جمعه ۷ اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان افتتاح شد، درباره عنوان این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: «نیستوَش» تعبیری است که مولانا برای «خیال» در دفتر اول مثنوی به کار گرفته، در واقع خیال نتیجه حضور هر پدیده در اندیشه ما و عدم حضور آن در دنیایِ واقع است، بنابراین تخیلی که بر مبنای خیال صورت میگیرد، هستِ نیست نما است و چون کارهای من بر مبنای خیال آمیز بودن استوار هست، این عنوان را در نظر گرفتم.
وی درباره آثارش توضیح داد: از آنجایی که برای من پردازش نگاه و دید خلاقانه، بر وسیله ثبت نگاه ارجحیت داشته است از همان ابتدا کارم را با موبایل شروع کردم. همیشه میخواستم واقعه یا لحظهای ثبت شود که عناصرِ تصویر در واقعیت نتوانند با هم در یک صحنه جمع بشوند و سعی بر این داشتم که از نمادها و نشانهها در کارهایم یا به عنوان تکرار مفاهیم گذشته آنها یا در جهت ساخت تعابیر جدید استفاده کنم، ضمن اینکه میخواستم نورپردازیها و تاریکیهایی را خودم برای کارهایم در نظر بگیرم که در لحظه ثبت عکس وجود نداشته اند.
این هنرمند در پایان عنوان کرد: برای من عکسها یا نقاشیهای سیاه و سفید، مفاهیمِ عمیقی را القا میکنند، یعنی ضمن اینکه ذهن محدود به سیاه و سفید میشود، آزادی ذهنی هم به همراه دارد که مخاطب، خیالپردازانهتر به اثر نگاه کند و پارادوکسِ نگاه و بیرنگیِ تصویر را کشف کند.
نمایشگاه «نیستوَش» تا ۱۴ اردیبهشت ماه در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران برقرار است.
کد خبر 6089629